Oncopeptides CSO ej längre anhållen

mars 10, 2023 Regulatorisk

Oncopeptides AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: ONCO), ett bioteknikföretag fokuserat på kommersialisering, forskning och utveckling av terapier för svårbehandlade hematologiska sjukdomar, har informerats om att bolagets Chief Scientific Officer och tidigare vd, Jakob Lindberg idag har släppts. Han släpptes efter att ha anhållits onsdagen den 8 mars, misstänkt för obehörigt röjande av insiderinformation.

”Vi har samarbetat med Ekobrottsmyndigheten fullt ut sedan detta kom till vår kännedom, och vi kommer att fortsätta att göra det framöver. Under tiden fortsätter bolaget fokusera på att tillgängliggöra viktig behandling för patienter med multiple myeloma i EU ”, säger Monica Shaw, vd Oncopeptides.

Jakob Lindberg tillträdde sin position som Chief Scientific Officer (CSO), den 4 januari. Han var bolagets vd från 2011 till juni 2020, samt från november 2021 till januari 2023. Under juli 2020 till november 2021 var han CSO.

Bolaget har i nuläget inga ytterligare kommentarer att ge angående denna händelse, och specifika frågor rörande förundersökningen kan ställas till Ekobrottsmyndigheten.