Ekobrottsmyndigheten lägger ned utredningen mot Oncopeptides Chief Scientific Officer Jakob Lindberg

maj 30, 2023

Oncopeptides AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: ONCO), ett bioteknikföretag fokuserat på forskning, utveckling och kommersialisering av behandlingar för svårbehandlade hematologiska sjukdomar, har informerats om att Ekobrottsmyndighetens förundersökning mot bolagets Chief Scientific Officer och tidigare vd Jakob Lindberg har lagts ned.

I sitt beslut skriver Ekobrottsmyndigheten att det inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen då det utifrån ”det utredningsmaterial som nu föreligger [inte går att] bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott”.

”Vi är glada att kunna konstatera att Ekobrottsmyndigheten inte ser någon anledning att driva förundersökningen vidare. Vi har samarbetat fullt ut med Ekobrottsmyndigheten och har också stöttat vår CSO i den här utmanande situationen”, säger Monica Shaw, vd Oncopeptides. ”Vi har ett fullt och orubbat förtroende för Jakob Lindberg och värdesätter verkligen hans bidrag till Oncopeptides”.